Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

fredag 5 december 2008

Godaste jag har ätit- någonsin?

Japp, nu har det hänt, jag har ätit världens godaste mat. Antagligen var det många faktorer som spelade in. Rätt mat vid rätt tid (hungern är bästa kryddan), även vid rätt tid på året, med bästa ingredienserna, tillagad i min slow cooker i mitt vackra kök, utan att mata Matilda, faktiskt alldeles själv vid matbordet (tjejerna hade redan ätit). Det enda som kunde varit bättre var om Marcus hade varit med, men man kan ju inte få allt!

Vill ni veta vad jag åt?

En variant av kalops med potatismos, inlagd gurka och rårörda lingon.

Nu förstår ni det där med rätt tid på året va? Kalops mitt i högsommarvärmen är ju inte direkt en höjdare, men en ruskig höstkväll finns det inget bättre.

Nu till min variant.

En slow cooker är en fördel, annars kan man göra iordning grytan och istället för att puttra på spisen ställer man in grytan i ugnen på max 100° i många timmar. Blir supergott och man behöver inte stressa med middagen precis innan middagen.

Bra råvaror är en stooooor fördel. Bra kött (ytterlår denna gång) från Åby gård. Biodynamiskt odlad lök, morötter och palsternacka från Nibble handelsträdgård. Kryddpepparkorn, köttbuljong (utan smakförstärkare), svartpeppar, salt, lagerblad glömde jag. Givetvis bryns kött och grönsaker i äkta smör. Samt Järnamjölk, smör och nymald vitpeppar i potatismoset. Det enda jag ska försöka ändra nästa gång är att använda bättre potatis till moset.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar Sverige och svensk mat!!! Ljuvligt inlägg.