Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 1 november 2008

Roast Sticky Chicken-Rotisserie Style

På den amerikanska receptsajten Allrecipes som jag brukar använda har jag länge sneglat på ett annorlunda kycklingrecept. Roast Sticky Chicken-Rotisserie Style är det pretentiösa namnet. Det speciella med denna kyckling är det väldigt smarta tillagningssättet. Man tar en färsk eller tinad kyckling, sköljer den, torkar torr och klappar in en torr kryddblandning in- och utvändigt. Sen fylls kycklingen med ituskuren lök och läggs i en påse över natten (eller 4-6 timmar). Tillagas sen på mycket låg värme i ugnen (120°) i många timmar. Detta gör att kycklingen blir väldigt saftig och kryddblandningen + löken ger finfin smak.

Tips 1 på sajten var att när färska kycklingar är extra billiga så köper man många och förbereder på detta sätt. Frys tills det är dax. Tips 2 var att blanda stoooora mängder av kryddblandningen så blir det ännu enklare att njuta denna kyckling.

Kryddblandning till 2 kycklingar

4 tsk salt
2 tsk paprika
1 tsk lökpulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk vitlökspulver

Gott med ris, sås, majs och morötter till!

Jag och Marcus fick oss en liten flytande dessert här på kvällskvisten.

Tinade hallon, mjölk, lite florsocker och vaniljsocker mixades med stavmixern och toppades med en klick vispad grädde. Gott!

Inga kommentarer: