Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 18 maj 2011

KYLSKÅPSLIMPA

Kylskåpet är en fantastisk uppfinning. Bra till allt möjligt. Numera försöker jag ha olika degar i olika stadier av jäsning där i. Just nu finns där levain, kylskåpslimpa och kylskåpsvetebröd. Idag får ni receptet på kylskåpslimpan. Smaksättningen är som klassisk köpelimpa. Lite söt och med brödkryddor i. Lycka till!

KYLSKÅPSLIMPA ca 4 st

50 g smält smör
7 dl ljummet vatten
drygt 1 tsk färsk jäst
drygt 2 tsk salt
1,25 dl mörk sirap (eller brödsirap)
1/2 påse brödkryddor
2,5 dl rågmjöl
13 dl vetemjöl
ev smält smör att pensla bröden med

Blanda alla ingredienser i en plastlåda med lock. Knåda inte. Jäs i rumstemperatur 2-5 timmar. Ställ sedan in i kylen och använd inom 7 dagar. Degen kan även frysas i delar i en lufttät burk. Tina över natten innan den används som vanligt.

När du ska baka tar du en bit deg, ungefär så stor som en grapefrukt. Forma till ett bröd med mjölade händer. Se till att ytan är sträckt. Lägg på ett mjölat bakpapper. Jäs ca 40 min. Brödet kommer inte öka mycket i storlek. Sätt ugnen på max med ugnsplåten inne.

Lyft över brödet på den heta plåten. Pensla ev med smält smör och snitta brödet. Grädda i ca 200° ungefär 30-35 min. Innertemperaturen ska vara 98°. Låt svalna på galler utan bakduk för hårdare skorpa, till detta bröd tycker jag det passar bäst med mjukare skorpa så jag täcker med en bakduk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ok, detta blir nästa deg, men jag vet inte vart jag ska stoppa den, hela kylen är fylld med degar. M undrade om jag håller på att baka FÖR mycket. han har ännu inte förstått det fina i kråksången, man tager vad man haver när man vill! Mina bullar blev bra, prscis oms du sa så jäste de inte precis lika mkt som vanligt med det dög och de var goda, speciellt "skorpan" blev lite extra god. Får se hur torsadgsdegen blir. Ja, vi får brödnörda mer i morgon. Kramis Rebecca

Rebecca sa...

De kom precis ut ur ugnen och doftar underbart och smaken var mums. Jag har tvingat alla att dofta på dem, nu är jag glad! Jag hade bara fänkål hemma så jag tog lite kardemumma också för att smaka till det. Jag är ju svag för hårda skorpor så jag lät den bli det och det var toppen. Ännu ett favoritrecept! Nu när jag ska var bort i dagarna tre så sätter jag inte en ny deg förutom levainen som jäser. Det känns lite konstigt och trist att bara ha en på gång. Är man skadad eller är man skadad...?

Kramis Rebecca