Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 13 juni 2009

Bra vardagspastasås

När jag var ung, dum och nygift sa jag att till min man (på vår skånska bröllopsresa!!!) att jag aldrig kunde tänka mig att bo i Skåne. Inte för att det inte var vackert eller trevligt utan för att dialekterna var så gräsliga. Sen dess har jag åldrats, är (förhoppningsvis) inte lika dum och har inte varit nygift på 12 år. Vi har bott en vända i Skåne, i Kristianstad där oxå vår underbara Lina är född. Därifrån tog vi även med oss flera saker, en förkärlek för det vackra och varierade landskapet, skånskan, goda vänner och en del recept (från goda vänner). Detta recept har därför varit med oss i många år, minst 7 åtminstone. Denna pastasås är väldigt bra att laga när kassan tryter och kylen är tom. Pröva gärna!

TONFISKPASTASÅS 6-8 port

lite purjolök, scharlottenlök eller gul lök
smör eller olja
1 burk tomatkross
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk creme fraiche (creme fraichen tog slut så jag tog lite grädde oxå)
salt & vitpeppar
1 burk tonfisk i vatten


Hacka löken och fräs i fettet i en kastrull.

Häll på tomatkross och smula i buljongtärningen. Låt puttra på svag värme ngr minuter. Häll i creme fraichen och krydda med vitpeppar. Puttra lite till.

Låt tonfisken rinna av och häll i den i den färdiga såsen. Smaka av med salt.

Servera med spaghetti och kokta ärtor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag fuskar med färdig pastasås på burk och majs i också (och spiskummin), och har det till ris. Men billigt och lätt ändå. Heja konservburksmat!