Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

tisdag 6 januari 2009

Julen 2008

Hej,

Nu har Jul och Nyår passerat och vi befinner oss på trettondagen. Senaste dagarna har varit TOTAL misär hemma hos familjen Karlsson. Vi åkte på årets influensa - alla på samma gång! Vi ligger i feber, huvudvärk, torrhosta och snuva hela bunten (Utom Bella som har klarat sig). Men vi har hunnit med en hel del innan influensan bröt ut (dessutom lyckades vi smitta ner några släktingar).

Dagen före jul körde vi ner till Göteborg (Obs - jag var sjuk då också med en vanlig förkylning...) för att fira med min familj i år. Samma kväll åkte jag ut för att införskaffa lite julklappar eftersom jag inte riktigt hunnit med denna syssla förrän just kvällen innan. På väg hem så tvärdog bilen i en rondell och vägrade att starta. Den har strulat innan men aldrig tvärdött på detta sätt. Blev bogserad av mina föräldrar och sedan fick bilen stå över julhelgen, maten och klapparna.


Maten tröstar alltid en bilist på väg att skrota och köpa nytt! Men ack den som förhastar sig. Det var nog bra att jag dels var sjuk och låg till sängs och dels att allt var stängt för då fick jag fundera lite, söka på Passatforum efter råd och när jag var kry nog, gå ut och prova mina teorier på varför eländet inte ville starta. Bränslepumpen gick - surrade när manvred om tändningen. Tändstift ut - ingen gnista. Elfel! Jippi! Det värsta jag vet är elfel. Mätte spänning fram till spolen som gav 12 volt, så antingen var det spolen+ tändmodul som det var fel på eller vevaxelgivaren. När mekonomen öppnade satsade jag på det första för en tusenlapp och tog hem vinst direkt! Det var tändmodulen som det var fel på.

Att laga mat i all ära, men det finns en viss känsla i att ha lagat sin bil. När julhelgen var över var de flesta trötta på att laga mat (och bil) så då införskaffades pizza till hela släkten - 9st familjepizzor räckte och blev över


Någon skulle bära ner kartongerna efteråt, men kom inte hela vägen, så vi fann Matilda sittande och tuggade på jalapenos. Hon hade ett aningen förvrängt ansiktsuttryck...

Vi hade för övrigt en avslappnad julhelg och mellandagar som förflöt med böcker, spel, nätsurfande (leta beg. bilar), promenader. Höjdpunkt var kvällen innan nyårsafton då vi alla gick på operan för att se Mary Poppins. Det var en fröjd att se både musikalen och barnen som följde hela föreställningen med spänning.

Kusinerna lekte intensivt under dessa dagar och vi såg knappt skymten av Bella och Elise som var ute med Bamse på en hel del långa promenader.


Bella, Lina och jag var också ute på en eftermiddagspromenad strax innan solen gick ner rund sådär 15:30. Här besöktes en trevlig "koja".



Vackra Götaforsliden i gamla Mölndal.

Jag måste ju nämna en julklapp som i år slog alla rekord av glädje. Bella hade köpt en peruk till Lina med LÅNGT hår. Lina har så länge vi kan minnas sprungit omkring med pyjamasbyxor, tröjor och diverse annat som liknar långt hår på huvudet. När hon nu öppnade denna present från Bella så var glädjen total.


Marie och jag åkte på nyårsfest i Skene för att vara med kyrkans ungdomar och för att hjälpa till med diverse under kvällen. Resultatet av förberedelserna ser ni på bilden


På festen träffade vi syskon! Min syster Josefine (t.v.), Maries syster Lina (mitten) och Marie (t.h.). Eftersom min skönhet är av den "inre" typen, fick jag stå bakom kameran och justera bländaren i denna glans av kombinerad yttre och inre skönhet - x3. Gott Nytt år på Er!


//Marcus

(ps. Bilen går bättre än någonsin! :)