Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

onsdag 15 oktober 2008

NY BÄRSELE - HURRA!

Äntligen är den här! Min bärsele, eller rättare sagt, Matildas bärsele. En Ergo Baby Carrier. Den är superbra, (och superdyr). Kan man hitta den begagnad så är den ett fynd. Ny kostar den en del över tusenlappen, eller så gör man som jag och beställer den från USA (Kiwi Kids Gear) för 105 USD, ryggsäck till för 33 USD och frakt 38 USD. Totalt blev det i ca 1200 kr, I Sverige skulle hela kalaset gått på ca 1600-1700kr.

Ergon är så klart en ergonomisk bärsele till skillnad från BabyBjörn som inte är bra för bebisen ngr längre stunder och när barnet närmar sig 7 kg så blir det bara jobbigt (jag har en så jag vet skillnaden). Ergon kan man ha från nyfödd (med bebisinsats) upp till ca 20 kg. Man kan bära på magen, ryggen eller höften. Om man ammar så går det utmärkt under tiden man bär. Ryggsäcken jag köpte till fästs på bärselen på ett enkelt sätt. Kan även bäras på vanligt sätt såklart, eller som jag kommer göra ibland, hänga den på vagnen så slipper jag skötväskan (har gett den till syster Helen).
Min Ergo kommer hänga med överallt men framförallt till mataffären, snabbesök i stan, IKEA osv.

Jag fick veta hur bra den var av en kompis som i våras var i Malaysia under ngr månader med sin familj. Hon bar sin 10 månaders stora bebis hur mycket som helst utan problem och hon är själv ganska liten.

SLUTSATSEN ÄR:

Strunta i babybjörn.

Investera i en Ergo.

Håll utkik efter en begagnad och slå till med en gång.

Planerar man för mer än ett barn så är det en superbra investering med en ny!

Inga kommentarer: