Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 28 juni 2008

Restaurangpriser

Den 6:e juni var vi ute och firade 12:årig bröloppsdag. Lina var med en sväng på förmiddagen innan hon plockades upp av morbror Jocke. Vi var ute på Djurgården och åt lunch på Rosendals värdshus. Solen sken och vi beställde var sin tallrik.


Jag beställde en sallad med varmrökt lax för 135 kr (dyrt!). Lina älskar lax, men den fanns inte som barnmeny. Vi frågade därför om dom kunde göra en sallad i barnstorlek, vilket skulle gå bra. För denna sallad debiterades mitt plastkort 60 kr. Marie tog en köttbulletallrik som också den landade en bit över hundringen. Som ni förstår, slog vi på stort...

När vi sedan satt oss under några äppelträd i skuggan serverades våran mat. Jag fick en ordentlig tallrik (typ våra serveringsfat som vi har hemma) fulladdad med sallad och rikligt med varmrökt lax uppe på med en underbar dressing. Observera dock min förvåning när Lina (4,5 år) får en exakt lika stor tallrik med lika mycket sallad och lax som jag, för mindre än halva priset!!!

Barnportioner ska man beställa mer av ute på Rosendals värdshus - man kommer undan billigare!


Lina provar det mesta. Det låg några feta sparrisar uppe på härligheten. När vi förklarade att Marie hade smeknamnet Sparris när hon gick i skolan så var hon bara tvungen att smaka - och visst slank dom ner. Det var en skön förmiddag med promenad i trädgården, lek i lekparken, utsiktsbeskådning från Kaknästornet för att sedan möte upp med morbror Jocke på centralen.

Marie och jag hade en mysig eftermiddag och drog runt med Matilda i barnvagnen genom gamla stan. Såg på uppträdanden där nationaldagen firades, passerade slottet, såg kungliga ryttarna + vagn på väg till slottet för att hämta kungligheter till Skansen. Fastnade i trafiken då man stängt av för ryttarna. Mötte senare samma gäng, och ännu en gång med tom vagn på väg från Djurgården (Vi såg aldrig några kungligheter...)

Senare på kvällen åt vi middag på Hasselbacken. Matilda charmade personalen och var på strålande humör när kvällssolen sjönk ner under siluetterna av Stockholms stad.


Om ett år har vi varit gifta i 13 år !

//Marcus

Inga kommentarer: