Jag är en 34-årig mattokig, lyckligt gift 2-barnsmamma. Jag har tur som är hemma med mina barn och kan tillbringa en del tid vid spisen.
Inte fastkedjad, men aldrig långt borta.

lördag 21 juni 2008

ETT FANTASTISKT INLÄGG!

Läste nyss på Taffels hemsida ett alldeles fantastiskt inlägg. Det kunde varit jag som skrev det, eller iaf, jag håller med om hela alltet. Speciellt stycket om fokuseringen på att äta hälsosamt. Jag tror oxå detta nämligen, är vi för strikta med vad man "ska" eller "inte ska" äta så glömmer man bort att lyssna på kroppens signaler. Ibland kan jag tex få ett jättesug efter chips. Eftersom jag väldigt sällan äter chips (eftersom jag inte är sugen så ofta) så äter jag då chips tills jag känner att nu är det lagom. Min kropps signaler har då sagt sitt och jag lyssnade. jag tror nämligen att kroppen är väldigt kapabel att tala om för oss vad som nu behövs. Tex, är jag väldigt hungrig så längtar jag ju inte precis efter en chokladkaka och om jag då dövar hungerskänslorna med en sådan, så har jag undertryckt vad min kropp faktiskt behöver, jo mat! Jag tror att ju fler gånger vi dövar våra faktiska mat- och hungerskänslor med något annat så kommer vi tillslut inte kunna tyda de signaler som våra kroppar ger. När jag var gravid i 2:a månaden så kunde jag börja gråta eftersom jag var så sugen på kött. Jag åt därför mycket kött vid den tiden och när jag väl började äta järntabletter blev jag alldeles normal igen.

Så mina avslutande ord får bli: Lyssna till din mage!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteklokt sagt! Småbarn äter ju inte bulle bara för att det är gott om de inte är hungriga, men vi vuxna gör sånt. Heja! /Anja Klarin

Anonym sa...

Vad glad jag blev över det här inlägget :D Hade just en diskussion om det ämnet med en kompis, och det här var typ precis vad jag försökte få sagt till henne =D
//Veronica ^-^