Ibland får man överraskningar i livet som lämnar ett leende på läpparna när man sover. I onsdags hade chefen bjudit ut oss på en aktivitet med ledningsgruppen utan att säga vad det var. Spontant blir man lite skeptisk eftersom tiderna är hårda och inga extravaganser tillåts som påverkar kassaflödet på jobbet. Men jag tänkte att om jag inte åker med, missar jag kanske något.
Vi åt en bit mat ute i Kungens Kurva där vi samlades och fick lite kryptiska instruktioner att vi skulle ta oss en bit längre bort efter maten. Naturligtvis blev det lite frågestund innan avslöjandet kom.
Vi skulle ha instruktörer, det kostade inga pengar, vi skulle prestera, men inte tänka och det var inte fysiskt, det var inte go-cart, vi skulle både vara inne och ute var några av svaren vi fick på våra frågor.
Till slut frågade någon igen om det var fyra hjul inblandade och det var det varpå vederbörande frågade om det var Tyska hjul och det var det också. Inte långt ifrån Kungens Kurva ligger Porsche. Vi skulle dit och få ett studiebesök på säljhallen och verkstaden för att därefter få provköra ett antal bilar av senaste modell! Alla hade fåniga små leenden som satt i ett bra tag medan allt så sakta sjönk in vad vi skulle få pyssla med under kvällens gång.
Första delen var riktigt spännande att få höra säljarnas dimensioner gällande bilarna, tillverkaren och kunderna (vilka typer köper porsche...) och därefter får gå ut i verkstan och titta på motorer (även lyssna). Det blev en hel del diskussioner kring tekniklösningar på gasväxlingssidan som vi själva jobbar med.
Utanför stod 6 stycken bilar uppradade. Cayman S, Boxster S, 911 (tror jag) med manuell låda och Cayenne Diesel + två Cayenner till som säljarna körde. Vi tog en slinga bort till Viksberg och tillbaka via Salem och Rönninge. Vi gjorde stopp längs vägen för att byta förare och bilar så alla fick prova på. Instruktionen var att vi skulle köra lagligt, inte köra om, men gärna öka på avståndet och gasa, vilket vi gjorde. En fantastisk känsla att få varva upp en Porsche i 8000 varv innan PDK lådan växlade upp. Vilket drag! För den mat OCH teknikintresserade finns en spännande länk att titta på här.
Jag har som princip att aldrig köpa nya bilar och så lär det nog förbli. Men när jag satte mig i min Opel Corsa från 1991 så var det inte riktigt samma grej längre. Dagen därpå var vi lediga så Opel Calibran som stått uppallrad skruvades ihop, men den är också från 1991 och ungefär lika rostig som Corsan (fast har i a f 150 hk under huven). Igår körde vi hela familjen i VW Passaten från 1994 (som sporadiskt bara tvärdör för att starta efter någon minut igen) och hade svårt att hålla jämnt med Svärföräldrarna i sin Saab 9-3. Dessa tre bilar tillsammans utgör ca 6-7% av värdet på en relativt ny begagnad Porsche... Det lär nog dröja ett bra tag innan jag ev. gasar en Porsche igen. Ingen som har en Porsche som bara står och skräpar?
2 kommentarer:
Nj, tyvärr ingen Porsche som bara står och skräpar. Intressant det där med VW som får nära döden upplevelser då och då helt utan förklaring. Svägerskan har också det, fast det brukar ta en stund innan den vaknar igen. Den har varit på minst 5 märkesverkstäder och ingen har någon aning om varför. Skumt!
Ja det verkar vara ett vanligt problem på passater - fryser dörrarna på vintern också så att dom inte går att stänga när man väl öppnat dom?
//Marcus
Skicka en kommentar